مش هنسيب حد محتاج .. السيسي: المرتبات لا تتناسب مع حياة كريمة.. ولما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الناس كلها

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن القضية الحالية تكمن في عدم التوافق بين الموارد والدخل وعدد السكان، موضحا: “الموارد والدخل مش أد حجمنا وعددنا”..حتى مرتبات الناس ودخلهم لا يتناسب مع حياة كريمة لهم ولكن الدنيا ماشية”.

واسترسل “الرئيس السيسي” خلال مداخلته الهاتفية ببرنامج “من مصر” المذاع على قناة “ٍي بي سي”:”إحنا بنبذل اقصى جهد لتحسين الأوضاع المعيشية.. ولكن صدقني طول ما عدد السكان بيزيد بالشكل دا هتكون المشكلة وحلها صعب”.

وأضاف:” إحنا بخير والأمور ماشية كويس.. وعندنا احتياطي مناسب يكفي لـ 3 أو 4 شهور على الأقل”، متابعا: مفيش عندنا نقص في إي سلع أساسية الحمدلله”.

وأكمل:” لما جينا نعمل المشروعات القومية في ناس كتير قالت ليه بتعملها.. أهو دا الوقت اللي بنستفيد فيه من المشاريع القومية”.

الرئيس السيسى: لما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الناس كلها

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي ، إن هناك الكثير من المواطنين والأسر المصرية لديهم الكثير من المشاكل ولكن مش بقابلهم وأتمني أن يعلم الجميع والمسئولين أن إلي هيخفف عن حد ربنا هيخفف عنه ، مؤكدا .

واضاف الرئيس  ، إن دعوات السيدات التي التقي بهم يمكن أن أنال بها شفاعة طيبة ، مؤكدا انه يتمني أن يقوم بمساعدة جميع المصريين عشان ميكنش في حد محتاج أو محوج .

واوضح عبد الفتاح السيسي ، إن الناس الطيبة يجب أن تدعي لنا علشان ربنا يفرجها علينا علشان لما ربنا يفرجها علينا هنفرجها على الناس كلها مش هنسيب حد .

مش هنسيب حد محتاج.. الرئيس السيسي: مشروعات الدولة هدفها توفير فرص عمل للناس

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: “كنت حريص علي مدار السنوات الماضية علي تأمين الاحتياطي الاستراتيجي من السلع”، لافتا إلي أننا نعمل توفر السلع للمواطنين وتحسين حياة المواطنين في التعليم والصحة والإسكان والتشغيل.

وأضاف عبد الفتاح السيسي، أن الهدف من المشروعات التي تقوم بها الدولة هو توفير فرص تشغيل للشباب، مؤكدا أن حجم العمل المتواجد في الدولة هو الذي أتاح ضخ الأموال للوصول إلى مواطنين لن أراهم إلا من خلال الشركات التي تعمل معنا.

وأوضح عبد الفتاح السيسي: “هناك ناس كتير في مصر عندها مشاكل وربنا هيخفف عنهم وحاسس بيهم ومش هنسيب حد محتاج”.

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار